1 Mei 2020: een bijzondere Dag van de Arbeid

1 mei 2020

U heeft al lang gezien: de agenda is leeg. Daar had al een tijdje een evenement aangekondigd moeten staan: de viering van 1 mei, de Dag van de Arbeid. De voorbereidingen waren in volle gang tot het vreselijke Coronavirus ons land bereikte en alles tot stilstand kwam. Toch vinden we het vanuit de PvdA belangrijk om juist nu stil te staan bij de 1 Mei-viering.

Gewestelijk voorzitter Jacob Bruintjes verwoordde het in zijn toespraak: ,,1 Mei, de dag van de arbeid, is in 2020 wel een heel bijzondere dag geworden.  Voor velen is het een dag van thuisarbeid. Voor anderen, in de zorg en andere vitale beroepen, een dag waarop meer en andere arbeid dan normaal moet worden verricht.  Net zoals vele weken daarvoor al het geval was. Voor iedereen zijn de omstandigheden anders dan normaal. En hoe het nieuwe normaal er uit gaat zien, weten we nog niet. Toch geven de omstandigheden in tijden van corona alle aanleiding om stil te staan bij de dag van de arbeid.”

Bij die woorden sluiten wij vanuit bestuur en fractie van PvdA Emmen graag aan. Juist in deze tijd is het belangrijker dan ooit om op te komen voor goede, rechtvaardige beloning, goede arbeidsomstandigheden en, om te beginnen, zekerheid op werk.

We hopen iedereen volgend jaar zeker te mogen begroeten op de 1 Mei-viering, in goede gezondheid.

De toespraak van Jacob Bruintjes vindt u op Facebook.