Begroting 2023: bestaanszekerheid blijft prioriteit

6 oktober 2022

EMMEN – We hoeven het niemand uit te leggen: het zijn moeilijke tijden voor een groeiend deel van onze inwoners. Het is daarmee ook een moeilijke tijd om een begroting samen te stellen waarbij we oplossingen bieden voor de grote zorgen van deze tijd en tegelijkertijd onze gemeente niet op slot doen door investeringen te stoppen. Dat is een lastig evenwicht, maar de PvdA maakt daarbij wel heldere keuzes.

Die keuzes staan voor bestaanszekerheid, daar liggen onze prioriteiten. Ons motto voor de komende begrotingsvergadering zal zijn: oog voor de zorgen van nu, klaar voor de uitdagingen van morgen.

In ons verkiezingsprogramma hebben we een aantal speerpunten opgenomen die we deels al hebben waargemaakt of waar we hard mee aan het werk zijn om dit te realiseren:

• Toegankelijkheid
  • Bereikbaarheid – denk aan de Nedersaksenlijn waar we grote stappen in maken
  • Ondersteuning is beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar
  • Inclusie via het Regenboogbeleid
  • Investeringen in leefbaarheid
  • Verduurzaming

Deze punten komen terug in onze visie op de Begroting voor 2023:

• Inzet van noodsteun in moeilijke situaties waar mensen niet meer zelf uitkomen. Dit calamiteitenfonds is beschikbaar voor gezinnen, bedrijven en maatschappelijke instellingen
  • Optrekken van bestaansminimum naar 120% van de bijstandsnorm
  • Werken naast een uitkering moet lonen door middel van een werkpremie
  • We blijven investeren in werk door zo goed mogelijk gebruik te maken van diverse ontwikkelfondsen in onze regio
  • We laten het geld in de portemonnee van onze inwoners: geen verhoging van OZB en afvalstoffenheffing
  • We investeren in kennis en arbeidskapitaal via de samenwerkingen tussen onderwijs en bedrijfsleven via de Greenwise campus

Het fundament van de sociaal-democratie is bestaanszekerheid. Daar blijft de PvdA zich voor de volle honderd procent voor inzetten.

De begrotingsvergadering vindt plaats op 7 en 10 november en zijn live te volgen via de website van de gemeenteraad Emmen.