Gezocht: kandidaat raadsleden

25 juni 2021

Hey jij!

Geïnteresseerd in politiek? Betrokken bij wat er in de buurt gebeurt? Bezorgd over lokale ontwikkelingen? Dan is gemeenteraadslid iets voor jou. Op 16 maart 2022 worden er weer gemeenteraadsverkiezingen gehouden en als Partij van de Arbeid (PvdA) zijn wij op zoek naar  (kandidaats)raadsleden.

Wat ga je doen?

Als partij staan wij graag tussen de mensen. Daarom zoeken wij ook mensen die volop in het leven staan, die actief deelnemen aan de maatschappij en zich strijdbaar en met overtuiging willen in zetten voor de samenleving waarin wij wonen.

Als (kandidaat) raadslid wordt o.a. van je verwacht dat:

• Je actief deelneemt aan de vergaderingen van de fractie,
  • Je naar informatie- en inspreekavonden gaat over verschillende onderwerpen,
  • Je in gesprek bent met je omgeving,
  • Je daarmee vergaderingen van de Raad voorbereidt en inspiratievolle bijdragen levert.

Wat vragen wij van jou?

Dat jij je wilt inzetten voor de PvdA, een realistische kijk hebt op de maatschappij en een visie op de toekomst. Dat je kennis hebt van de gemeente Emmen en lid bent/wordt van de Partij van de Arbeid. Daarnaast is het een pre dat je moeilijke onderwerpen in begrijpelijke taal en op een aansprekende manier kunt uitleggen aan je mede-inwoners.

Wat bieden wij?

Een gezellige en gedreven groep PvdA’ers die zich inzet voor de Gemeente Emmen. Ook bieden we je ondersteuningsmogelijkheden om jezelf te ontwikkelen in het mooie werk van raadslid.

Geïnteresseerd?

Neem contact met ons op en vertel ons waarom jij je kandidaat wilt stellen. Tevens horen we graag waar jij je aandacht aan zou willen geven, je voor in wilt zetten en waar je eventueel al veel kennis van hebt. Je kan mailen naar [email protected]. Je mag hier ook een belverzoek heen sturen als je eerst wil praten over wat het raadslidmaatschap inhoudt. Solliciteren kan tot 13 september 2021.

De waardengedreven politicus – Het profiel van een PvdA-raadslid

De waardengedreven politicus is betrokken, verbindend, geloofwaardig, onafhankelijk, stelt zich open op en legt verantwoording af, handelt vanuit respect voor anderen en andere opvattingen, stelt het belang van de kiezer en de partij boven het eigen belang en is dus sober en dienstbaar.

Hét handelingsperspectief bestaat niet. Maar een politicus die waardengedreven is, handelt wel.

De waardengedreven lokale PvdA-politicus:

• Kent zijn of haar stad, dorp, gemeente door en door. Is lokaal verankerd, weet waar kracht en onmacht zit en handelt uit verbondenheid met de lokale samenleving;
  • Is helder over wat hij wil, maakt zijn waardengeladen doelen zichtbaar en laat zien welke solidariteit er in het verschiet ligt;
  • Legt zich niet op voorhand neer bij ‘Haags blauwdrukken’ maar blijft altijd nadenken over de vraag wat dit beleid betekent voor de mensen in zijn stad of dorp, neemt hier zo nodig zelfstandig positie in;
  • Markeert helder wat in de gemeente het gegarandeerde minimum aan zorg, onderwijs, voorzieningen, inkomen en aan huisvesting is waar hij voor staat. Een minimum dat niet bij elk zuchtje tegenwind ter discussie wordt gesteld;
  • Zet zich in voor een duurzame samenleving waarin klimaatmaatregelen niet alleen vanuit economisch perspectief worden benaderd, maar uit zorg voor het milieu van vandaag en morgen;
  • Zet zich in voor goed werk door in woord en daad helder te onderscheiden welke eisen we stellen aan welk type werk: iedereen werkt voor loon, vrijwilligerswerk is echt vrijwillig en doe je voor de samenleving en de zorg is een vak;
  • Begint aan de kant van de mensen in plaats van het budget;
  • Blijft in mensen investeren zolang er perspectief is, kiest dus niet voor selectie op kansrijkheid;
  • Stelt paal en perk aan marktwerking in het sociaal domein. Als het niet anders kan kiest hij/zij voor sociaal aanbesteden. Goed werk en kwaliteit van arbeidsomstandigheden zijn hierbij leidend;
  • Geeft als werkgever het goede voorbeeld door niet alleen te letten op kosten en baten, maar ook op de ontwikkelingsmogelijkheden van werknemers;
  • Kiest voor een inclusieve stad en niet voor mooie wijken voor de happy few;
  • Is standvastig, helder in het politieke debat, zowel binnen als buiten de partij;
  • Koestert, respecteert en waardeert de lokale democratie en media;
  • Staat aan de kant van de mensen. Omhelst het idee van zelforganisatie en organizing en zegt nooit dat hij ergens niet over gaat, of het nu gaat om slecht werkgeverschap, slechte huisvesting of overlast;
  • Geeft actievelingen de ruimte –recht op zelf doen- maar legitimeert in woord en daad ook dat de minder actieve burgers worden betrokken en bereikt;
  • Zegt nooit: zoek het zelf maar uit, maar brengt mensen in positie, geeft mensen de kans het maximale uit zichzelf te halen. Alleen op je handen zitten, ook al zijn je burgers nog zo actief, is nooit genoeg;
  • Stelt zichzelf voortdurend de vraag: hoe denken burgers, gebruikers of kiezers mee;
  • Is blij met –lastige – achterbannen, en waar ze van nature niet zichtbaar zijn zoekt hij deze op;
  • Stopt idealiter met voor burgers ongrijpbare stichtingen en NV’s en gaat terug naar vormen als de vereniging en corporatie;
  • Maakt normatieve keuzes m.b.t. eigen initiatieven van burgers zodat je weet welke initiatieven je wel en welke je niet wilt faciliteren, welke groepen met deze initiatieven teveel of juist te weinig worden bediend;
  • Ontwikkelt kennis en normatieve opvattingen over het ‘nieuwe middenveld’ op basis van wat in je eigen lokale omstandigheden de beste organisatie van solidariteit is;
  • Kiest een eigen positie en neem publiekelijk verantwoordelijkheid voor die inzet;
  • Vervult in gebieden waar organisatiegraad hoog is de rol van verbinder, werkt dan op basis van onderlinge afspraken in plaats van regels, maar neemt in gebieden waar organisatiegraad laag is het voortouw, ontwikkelt initiatieven en stelt regels.
  • Waakt voor een verdergaande tweedeling in de (lokale) samenleving en signaleert tijdig als dit een neveneffect is van beleid. Collectieve oplossingen blijven de norm waar dit mogelijk is.

Je bent volksvertegenwoordiger:

• Je hebt concrete ideeën ter verbetering van de (voorzieningen in de) gemeente en de drang om deze te realiseren;
  • Je bent nieuwsgierig naar wat leeft in de samenleving en bent goed op de hoogte van maatschappelijke ontwikkelingen. Bovendien heb je een breed netwerk binnen de gemeente;
  • Je bent benaderbaar voor alle inwoners van de gemeente. Je luistert en neemt mensen serieus;
  • Je hebt politiek inzicht, zowel bij het politieke spel in de gemeenteraad als bij het nemen van initiatieven buiten het gemeentehuis. Je bent in staat (politieke) coalities te smeden;
  • Je kunt politieke kwesties in gewone taal overbrengen en beschikt over goede mondelinge- en schriftelijke vaardigheden. Je kunt debatteren, op een bewonersavond spreken, een persbericht schrijven en social media inzetten voor je politieke doelen;
  • Je bent in staat om je snel in te werken op nieuwe dossiers, hoofd- en bijzaken te scheiden en samen te werken in een fractie;
  • Je bent onafhankelijk en identificeert je niet met een enkel belang van een specifieke groep.

Je bent partijlid:

• Je committeert je aan het landelijke- en lokale verkiezingsprogramma;
  • Je onderhoudt actief contact met de afdeling en neemt deel aan campagneactiviteiten;
  • Je kent de weg binnen de partij en hebt een netwerk waar meerdere bestuurslagen in vertegenwoordigd zijn;
  • Je ondertekent de gedragscode en interne bereidverklaring van de PvdA en je verbindt je hiermee aan de interne contributie- en afdrachtverplichtingen;
  • Je volgt de scholingsprogramma’s die voor je eigen functie worden aangeboden en woont de relevante netwerkbijeenkomsten bij;
  • Als jouw afdeling heeft afgesproken een VOG te vragen aan haar kandidaten, dan werk je hieraan mee.