3 januari 2021

In Memoriam: Johan Ros

Wij hebben kennis genomen dat de heer Johan Ros op 92 jarige leeftijd is overleden.

Johan, afkomstig uit de KABO, was in de periode 1974 tot 1983 namens de Partij van de Arbeid wethouder in de gemeente Emmen. Hij had onder andere de portefeuilles Sociale Zaken en Personeelszaken onder zijn beheer. Daaraan voorafgaand was hij vier jaar raadslid.

In “zijn” periode kwam het tot een afronding van de woonwijk Emmerhout en werd de woonwijk Bargeres tot ontwikkeling gebracht. Ook kwamen grote infrastructurele werken tot stand zoals de
aanleg van de Rondweg. Er was in die periode ook sprake van bedrijfsafslankingen en bedrijfssluitingen met als gevolg grote werkloosheid en sociale ellende. Als wethouder van Sociale Zaken kreeg hij daarmee van doen. Als wethouder van Personeelszaken kwamen de personele gevolgen van de overdracht van het gemeentelijk woningbedrijf aan de toenmalige woningstichting ECW op zijn bordje.

Het was ook de periode van de oprichting van De Brinken een sociaal werkvoorzieningsschap als een voorloper van de huidige EMCO. De inrichting van het toenmalige informatiecentrum in het gemeentehuis had meer dan zijn warme belangstelling. Uiteraard is het informatiebeleid tegenwoordig anders ingevuld, maar toen was het een bijzonder feit.

Ook stond hij aan de wieg van de totstandkoming van de dorpsraden in Erica, Klazienaveen en Zwartemeer. Johan handelde vanuit de gedachten van de sociaal democratie en was daar zeer principieel in.

Wij herdenken hem met respect.

Wij wensen zijn familie veel sterkte toe bij het verwerken van het verlies.

Het Bestuur van de afdeling Emmen van de Partij van de Arbeid.
Fractie en steunfractie van de Partij van de Arbeid Emmen