Door op 28 november 2013

Kandidaten Drents Politicus van het Jaar 2013 bekend

ASSEN – Een lastige klus voor de jury dinsdagmiddag. Aan hen de schone taak om 66 door het publiek voorgedragen Drentse politici tot een ‘short list’ van drie kandidaten voor de titel Drents Politicus van het Jaar 2013 te reduceren.

De jury, bestaande uit acht politieke verslaggevers van RTV Drenthe en Dagblad van het Noorden, had er een flinke kluif aan. Na rijp beraad kwamen de volgende drie kandidaten uit de bus: Anno Wietze Hiemstra, gedreven CDA-wethouder in Hoogeveen. Casper Kloos, raadslid (fractievoorzitter) van Leefbaar Tynaarlo en al geruime tijd een van de meest markante politici in Drenthe. Als derde viel de keuze op Ard van der Tuuk, gedeputeerde namens de PvdA in Drenthe met misschien wel de zwaarste portefeuille: financiën, onderwijs, werkgelegenheid en sport.

De jury was sneller klaar met het aanwijzen van drie kandidaten voor de titel Drents Politiek Talent van 2013: Bas van der Ven, Statenlid voor het CDA en in die fractie financieel woordvoerder. Hans Kuipers, commissielid in provinciale staten voor GroenLinks, tevens (duo)raadslid voor die partij in de gemeente Meppel. En als derde Raymond Wanders, fractievoorzitter van PvdA in Emmen.

In totaal nomineerden 468 mensen een kandidaat voor één van beide titels. Dat is ruim meer dan vorig jaar toen 325 nominaties de jury bereikten. De totale lijst maakt de jury na de verkiezing bekend.

Vrijdagmiddag 13 december worden de winnaars bekend in een uitzending van RTV Drenthe. Ze ontvangen een beker en vooral eeuwige roem.

(Copyright: www.dvhn.nl)