Omdat ik het verdien! – Actie tegen de loonkloof tussen vrouwen en mannen

11 november 2020

Nederlandse vrouwen verdienen vandaag de dag nog steeds gemiddeld 14,8% minder dan hun mannelijke collega’s. Hoewel het verboden is om vrouwen minder te betalen dan mannen voor hetzelfde werk, gebeurt ook dat nog steeds.

Loonkloof in Nederland

Een loonkloof van jewelste, waarmee Nederland bij de slechtste leerlingen van de klas behoort in Europa. Landen als Italië en Griekenland doen het beter dan wij. Door deze gigantische ongelijkheid lopen vrouwen gedurende hun volledige carrière tot wel 300.000 euro mis. 300.000 euro! Dat zijn drie Porsches, een gezinswoning of gewoon een erg dik spaarvarken.

Oneerlijk, zeg je? Niet meer van deze tijd, zeg je? Dat vinden wij ook! Daarom treden wij nu in actie. Gedaan met wachten. Tijd om de wetgeving op papier om te zetten in de praktijk.

Hoe dan?

Eigenlijk komt het hierop neer: Wat verdien jij eigenlijk? Hoewel het een vraag is die we in Nederland weinig aan elkaar durven te stellen, is het essentieel dat we dit toch doen. Want het feit dat mannen en vrouwen in gelijkaardige functies nog steeds niet evenveel betaald krijgen, komt voor een deel omdat we niet van elkaar weten hoeveel we verdienen.

Daarom moeten bedrijven en instellingen transparant zijn over de salarissen die ze hun werknemers uitbetalen. Pas als je weet wat je (mannelijke) collega’s verdienen, weet je ook waar je zelf recht op hebt en wat je bij je werkgever af kan dwingen. ‘Knowledge is power’.

Om die reden werken we nu ijverig aan een Europese loontransparantiewet die bedrijven verplicht hun werknemers daarover goed te informeren. En in de Tweede Kamer werkt Lilianne Ploumen aan een initiatiefwet om gelijke beloning voor hetzelfde werk af te dwingen. Maar in de tussentijd …

Druk bedrijven met de neus op de feiten

Zelfs bedrijven en instellingen die het goed voor hebben met hun werknemers, zijn zich vaak niet bewust van een loonkloof binnen hun organisatie.

Een goed voorbeeld hiervan is financieel dienstverlener APG. In 2019 lieten zij een intern onderzoek uitvoeren. Wat bleek? Maar liefst 125 vrouwen verdienden minder dan hun mannelijke collega’s in gelijkaardige functies. Het bedrijf werd zich bewust van de interne mechanismen die vrouwen benadeelden, en ze namen maatregelen. Pas toen het bedrijf zich bewust werd van de interne mechanismen die vrouwen benadeelden, konden ze correcties doorvoeren.

Dat moeten we voor elkaar krijgen op elke werkvloer. Elke organisatie zou de salarissen van hun mannelijke en vrouwelijke werknemers systematisch onder de loep moeten nemen. Alleen dan vallen verschillen op en kan er ook daadwerkelijk wat aan gedaan worden.

Nog een hele weg te gaan

In onze strijd tegen loonongelijkheid hebben we jouw hulp nodig! We zijn op zoek naar vrouwen én mannen die hun ervaringen met ons willen delen om zo meer kennis en informatie te vergaren over wat de loonkloof is, hoe het zich uit en op welke manieren we de kloof kunnen dichten. Ga je samen met ons de strijd aan?

Wie zit er allemaal in dat team?

Agnes Jongerius en Vera Tax, twee bevlogen Europarlementariërs van de PvdA, brengen mensen bij elkaar die dezelfde visie hebben: de loonkloof in Europa en Nederland dichten.

Een verscheidenheid aan organisaties, bedrijven, vrouwen én mannen slaan de handen in elkaar om zoveel mogelijk kennis te verwerven over de loonkloof. Samen met Lilianne Ploumen en Kirsten van den Hul, ambassadeurs van het project en verschillende partnerorganisaties, pakken we de loonkloof aan.

Door zowel harde data als persoonlijke verhalen te verzamelen, willen we samen een vuist maken tegen genderongelijkheid op de werkvloer.

(Met dank aan de PvdA Amstelveen voor het oorspronkelijke bericht: https://amstelveen.pvda.nl/nieuws/omdat-ik-het-verdien-pvda-voert-actie-tegen-de-loonkloof-tussen-vrouwen-en-mannen/)