3 april 2021

Op naar minder restafval met Diftar – maar met mogelijkheid voor maatwerk

Tijdens de recente raadsvergadering is het Kaderplan ‘Van Afval naar Grondstof’: Huishoudelijk afval- en grondstoffenbeleid Emmen 2021-2025′ vastgesteld. Wij hebben als fractie van de PvdA aangegeven het Diftar-systeem een goed systeem te vinden om de doelstellingen van 100 kilo restaval en 75% scheiding van afval te realiseren. Het gaat zorgen voor een betere bronscheiding.

Wat betekent dat nu eigenlijk voor onze inwoners? Naast een vast tarief komt er ook een variabele tarief. Er komen meer ophaaldagen. Als u vaak uw restavfalaanbiedt, gaat u via hget variabel tarief meer betalen. Dat gaat natuurlijk niet van de een op andere dag. Er komt veel informatie via de regionale bladen en er komen afvalcoaches die inwoners kunnen uitleggen hoe ze beter kunnen scheiden.

Dat alles moet er toe leiden dat inwoners beter op de hoogte zijn hoe ze moeten scheiden. En dat inwoners minder vaak hun container restafval aan de straat zetten of in de collectieve (ondergrondse) containers gooien. U betaalt een vast tarief en als u vaker restaval aanbiedt, betaalt u een variabel tarief bovenop het vast tarief.

Gaan onze inwoners dan meer betalen? Dat ligt er aan hoe vaak u uw restafval aanbiedt. Duidelijk is wel, dat als er niets verandert, we dan voor verhoging staan van de afvalstoffenheffing. Dit omdat de kosten van afvoer en verwerking de komende jaren enorm gaan stijgen. Met het Diftar-systeem, in combinatie met goeie communicatie, kunnen we met elkaar zorgen dat we én minder restafval hebben én voorkomen we verhoging van de afvalstoffenheffing.

De Pvda-fractie heeft in de commissie Wonen & Ruimte en de raadsvergadering van 28 maart aangegeven dat er bij de plannen rekening moet worden gehouden met voor ons belangrijke punten, zoals kwijtschelding voor minima, medisch afval en gezinnen met jonge kinderen. Maar ook met onze ouderen, die bijvoorbeeld niet naar de milieustraat kunnen voor sommige soorten restafval.

Wij vinden ook dat goede communicatie ontzettend belangrijk is om de invoering van Diftar succesvol te laten verlopen. Onze inwoners moeten geïnformeerd worden over hoe te scheiden en wat je zelf kunt doen om minder restafval aan te bieden. Er moet maatwerk worden geleverd en er moet voldoende tijd zijn waarin inwoners meegenomen worden in het proces.

Wij hebben tijdens de raadsvergadering een toezegging gekregen van de wethouder dat de raad zal worden meegenomen bij de uitvoeringsplannen.

Uiteraard blijven wij de invoering goed volgen.