Door Trijntje Hummel op 6 december 2016

PvdA teleurgesteld over toegankelijkheid horeca Raadhuisplein

EMMEN – De gemeenteraadsfractie van de Partij van de Arbeid in Emmen is teleurgesteld over de Toegankelijkheid van de nieuwe horecagelegenheden aan het Raadhuisplein. De fractie heeft geconstateerd dat de toiletten in de recent geopende horecagelegenheden niet toegankelijk zijn voor mensen die slecht ter been zijn of een fysieke beperking hebben.

Raadslid Trijntje Hummel legt uit: “De toiletten bevinden zich op de 1e verdieping. Hierdoor wordt een grote doelgroep uitgesloten. De PvdA heeft, samen met de ChristenUnie, dit jaar Toegankelijkheid hoog op de agenda gezet. We willen dat iedereen volop mee kan doen en kan genieten van al het moois dat is gerealiseerd in Emmen.”

De PvdA-fractie gaat schriftelijke vragen stellen aan het College om de gastvrijheid binnen de gemeente en de toegankelijkheid voor een ieder te bevorderen. Hummel: “Wij willen een Toegankelijk én gastvrij Emmen zijn. We willen daarom dat nieuwe ontwikkelingen, onder meer aan het Raadhuisplein, wel voorzieningen voor mindervaliden hebben. Het zou toch erg teleurstellend zijn als deze doelgroep ondanks diverse horecagelegenheden aan het plein, zijn aangewezen op het nog te plaatsen openbare toilet bij het Gemeente Bosje.”

Het hebben van een invalidentoilet is niet opgenomen als eis in de Drank- en Horecawet. Een horecaondernemer bepaalt dus zelf of hij een invalidentoilet wil plaatsen. “Eigenlijk moet toegankelijkheid een vanzelfsprekendheid worden. Het kan toch niet zo zijn dat we dit in een plaatselijke verordening moeten gaan regelen”, besluit Hummel.

Trijntje Hummel

Trijntje Hummel, 49 jaar, getrouwd en woonachtig in Het Schip in Klazienaveen. Vanaf 2011 was ik Statenlid in Drenthe namens de PvdA. Daar heb ik me bezig gehouden met het thema regionale economie, arbeidsmarkt en werkgelegenheid. De reden dat ik de overstap maak naar de gemeenteraad ligt vooral in het feit dat het sociale domein

Meer over Trijntje Hummel