26 maart 2021

Raadsbrede oproep aan Den Haag om haast te maken met Nedersaksenlijn

Tijdens de raadsvergadering van 25 maart diende de raad op initiatief van D66 een motie in die het nieuw te vormen kabinet aanspoort om haast te maken met de aanleg van de Nedersaksenlijn.  De motie roept het college van burgemeester en wethouders op om zelfstandig, dan wel in samenwerking met bestuurlijke partners in de regio, de Nedersaksenlijn onder de aandacht te brengen tijdens de formatie van het nieuwe kabinet en er alles aan te doen om dit op te laten nemen in het nieuwe regeerakkoord. De PvdA was mede-indiener van de motie, omdat ook wij het van het grootste belang vinden dat deze spoorlijn tussen Groningen en Enschede zo snel mogelijk wordt gerealiseerd.

Zoals de motie stelt, is de Nedersaksenlijn essentieel is voor de verdere economische ontwikkeling van de gehele regio, ook als aansluiting op de toekomstige snelle treinverbinding van Amsterdam via Groningen naar Bremen, Hamburg en Scandinavië en toekomstige mogelijkheden voor goederenvervoer. Emmen ontwikkelt zich meer en meer als studiestad en met het oog op de samenwerking tussen opleidingen in Groningen en Enschede, kan de spoorlijn een belangrijke aanjager zijn om jong talent naar de regio te trekken en voor de regio te behouden.

De raden in de gemeente Borger-Odoorn en de gemeente Coevorden hebben een soortgelijke motie aangenomen. Wethouder Guido Rink zei blij te zijn met deze motie en er zeker mee aan de slag gaan om dit in Den Haag blijvend onder de aandacht te brengen. Ook hij ziet dit als een belangrijke randvoorwaarde voor verdere economische groei van Emmen.