30 maart 2019

Steun collegevoorstellen Wildlands en bijstelling begroting

De raad vergaderde afgelopen donderdag over twee belangrijke dossiers in onze gemeente: het herziene businessplan voor Wildlands en de bijstelling van de meerjarenbegroting. De PvdA steunde de voorstellen van het college. Wel diende de fractie samen met vrijwel alle andere partijen in de raad een motie in om de nieuwbouw van het Esdal Vakcollege toch door te kunnen laten gaan. Dit amendement werd aangenomen. Hieronder vindt u een samenvatting van de bijdrages die door fractievoorzitter Anita Louwes zijn uitgesproken.

Wildlands

De fractie steunde het voorstel om Wildlands financieel te helpen zodat het park haar blik weer op de toekomst kan richten. ,,Wij kunnen ons geen Emmen zonder Wildlands voorstellen,” aldus Anita Louwes.

,,Wildlands is van ons allemaal. Daarom is het ook goed te constateren dat de organisatie een omslag maakt. Er wordt verbinding gezocht met de omgeving en de inwoners van Emmen, zodat deze nauwer berokken worden bij het park. Het verlagen entree en abonnementsgelden maar ook de noodzakelijke verbeteringen in de bedrijfsvoering, de fysieke aanpassingen in het park en de extra dieren zijn voorbeelden van een betere bedrijfsvoering en kunnen eraan bijdragen dat het concept van Wildlands voor iedere bezoeker weer duidelijk is.

Door de Partij van de Arbeid is al eerder genoemd dat het faillissement scenario wat ons betreft niet aan de orde kan zijn. Naast eerder genoemde economische en maatschappelijke effecten kost een faillissement de gemeente op jaarbasis veel meer dan het herstructureringsvoorstel. Dan zal de rekening voor de gemeente veel hoger uitvallen.

Wij realiseren ons terdege dat met deze herstructurering het belang van de gemeente Emmen in het park wordt vergroot. Door het vaststellen van dit voorstel wordt de gemeente Emmen de enige financier van het park. In de nieuwe situatie zijn de voorwaarden vele malen beter, denk alleen maar aan de rentelasten. Tevens gaat Wildlands meteen aflossen. Voor mijn fractie is van belang dat de te maken keus toekomstbestendig is.”

Anita Louwes sloot deze bijdrage af met een opmerking over het Atlas Theater, onderdeel van het financiële pakket: ,, Het verhogen van de subsidie aan het Atlas is een goede zet. Hierdoor wordt dit op het niveau gebracht waar het in vergelijking met andere theaters hoort.”

Begroting

Er moeten keuzes gemaakt, stelt de PvdA vast. ,,Keuzes maken is bijna altijd moeilijk, want door het één te doen moet je het ander laten. Dat zien we ook in deze begroting.  Als de gemeentelijke financiën onuitputtelijk waren dan hadden we de gehele geplande investeringsagenda uitgevoerd en misschien nog veel meer.”

Daarna ging Louwes nader in op diverse aspecten van de begroting:

ZORGLANDSCHAP – ,,Wij zijn blij dat het actieplan zorglandschap doorgaat. Wij zijn bijgepraat over de invulling van het zorglandschap in Drenthe en Zuidoost Groningen. Dat gekozen is voor het brede aanbod ziekenhuiszorg in het  Scheper Ziekenhuis kan zeker onze goedkeuring hebben. We gaan ervan uit dat het actieplan kan bijdragen aan de vestiging van artsen en tandartsen in onze gemeente en dat het mogelijk is om zorgopleidingen naar Emmen te halen.”

UITSTROOM BIJSTANDSGERECHTIGDEN – ,,Het inzetten op nieuw beleid uitstroom bijstandsgerechtigden is voor de PvdA een belangrijk punt. Immers werk verschaft inkomen, eigenwaarde en zekerheid.”

LAAGGELETTERDHEID – ,, De PvdA heeft zich altijd hard gemaakt voor de bestrijding van laaggeletterdheid. Wij geloven er in dat door het kunnen lezen en schrijven je wereld zoveel breder en mooier wordt. En daarbij niet te vergeten welke kansen het mensen kan bieden in werk en persoonlijk leven.”

INCLUSIEVE SAMENLEVING – ,, De inclusieve samenleving is iets waar de Partij van de Arbeid zeker voor staat. Iedereen hoort erbij en dan maakt het niet uit wie of wat je bent. Dat is de reden dat de co-financiering regenbooggemeente op onze instemming kan rekenen.”

ONDERWIJS – ,,Een principe van de PvdA is dat iedereen recht heeft op heeft op gelijke kansen en dat het niet mag uitmaken waar je wieg heeft gestaan. En daarbij hoort ook goed en uitdagend onderwijs en dat brengt mij op het Esdal College. De plannen voor de nieuwbouw van het Esdal lopen al een hele tijd. Er is door de verschillende VMBO scholen in Emmen een convenant afgesloten met als doel een zo breed mogelijk VMBO onderwijsaanbod. Daaruit bleek ook dat de herhuisvesting van het Esdal Vakcollege  hierbij van groot belang is. Uitstel van nieuwbouw leidt tot onevenredige nadelen in de exploitatie en kan leiden tot leegstand in het oude pand, met alle gevolgen van dien.  In 2017 is een motie aangenomen in de  gemeenteraad waarin werd opgeroepen de vervangende nieuwbouw mogelijk te maken. De Partij van de Arbeid is van mening dat het  niet zo kan zijn dat het aanbod VMBO opleidingen mogelijk in gevaar komt omdat er niet wordt doorgepakt met de  nieuwbouw van het Esdal College. Daarbij komt nog dat we in december hebben afgesproken dat de investeringen langs de meetlat van gewekte verwachtingen worden gelegd. Het verstrekken van 1 miljoen voorbereidingskrediet aan het Esdal College wekt verwachting.

Dat is de reden dat de coalitiepartijen het initiatief hebben genomen om een amendement in te dienen om de nieuwbouw mogelijk te maken van het Esdal Vakcollege. Dit amendement wordt mede ingediend door SP, D66, 50PLUS, Groen Links, PVV, Christen Unie, VVD, LEF!”

CULTUUR – ,,Daarnaast vragen we aandacht voor de Bibliotheek en de Kunstbeweging. Wij hebben behoefte aan een toezegging van de wethouder dat er goed gekeken wordt naar die onderdelen waarop de bibliotheek straks de bezuiniging zal gaan doorvoeren. Het kan niet zo zijn dat dat ten koste gaat van de provinciale subsidie.”

SOCIAAL DOMEIN – ,,Voor wat betreft de Cocon en de Tussenstee heeft de wethouder tijdens de commissievergadering aangegeven dat er niemand op straat komt te staan. Dit stelt ons enigszins gerust. Wij gaan ervan uit dat het college samen met de Cocon, Tussenstee en de verschillende organisaties die daarin gehuisvest zijn, gezamenlijk met de  EOP’s en verhuurders van panden  op zoek gaat naar een oplossing waar de diverse partijen zich in kunnen vinden. Voor wat betreft het voorliggend veld heeft de fractie van de PvdA er behoefte aan om op de hoogte gehouden te worden van hoe het college de dubbelingen voorkomt en hoe het college zich voorstelt nieuwe prestatieafspraken te maken met de diverse organisaties werkzaam in het voorliggend veld.”

Louwes eindigde haar bijdrage met een oproep aan het college: ,, Communicatie is belangrijk. Laten we er gezamenlijk voor zorgen dat de consequenties en keuzen die deze begroting met zich meebrengt  op een begrijpelijke en duidelijke manier worden uitgelegd aan onze inwoners. Want dat is ten slotte waar we het allemaal voor doen.”