19 februari 2024

In Memoriam: Albert Huizing

Bestuur en fractie van de PvdA-Emmen wisten van een afnemende gezondheid bij Albert, maar zijn overlijden op dinsdag 13 februari 2024 kwam toch onverwacht.

Albert is in 1942 geboren en opgegroeid in het veenkoloniale deel van de gemeente Emmen. Zijn hele werkzame leven heeft hij gewerkt bij die gemeente Emmen, onder andere in de stads- en wijkvernieuwing.

Op 15 januari 2003 werd hij lid van de PvdA. En een jaar voor zijn pensionering in 2004 werd hij gekozen als lid van provinciale staten voor de PvdA. Dat mandaat was in 2015 afgelopen.

Vanuit de rol als statenlid ontstond een betrokkenheid bij de gewestelijke werkgroep ouderenbeleid. Tijdens het werken in de stads- en vooral wijkvernieuwing was bijzondere aandacht nodig voor de huisvesting en zorg voor senioren. Bij ouderenbeleid paste volgens Albert niet alleen het beschikbaar hebben van passende huisvesting, maar ook aandacht voor wonen in combinatie met op maat toegesneden zorg. Aandacht hebben voor toegankelijkheid, voor elkaar en voor samenwerking met andere partijen is daarbij ook steeds zijn inzet geweest.

Albert was ook plaatselijk actief als lid van de seniorenraad Emmen en betrokken bij de Coöperatieve Vereniging Veenvaart.

Na 2015 heeft Albert ook zitting genomen in het gewestelijk bestuur PvdA-Drenthe en in het bestuur van de PvdA afdeling Emmen. In het laatste kwartaal van 2023 heeft Albert zich daaruit teruggetrokken.

In het gewestelijk en lokaal bestuur werd Albert zeer gewaardeerd vanwege zijn vastberaden vriendelijkheid met niet alleen oog voor het te bereiken doel, maar ook voor het betrekken van mensen daarbij. Zijn bestuurlijke raad en bijstand – vanuit een bescheiden en vriendelijk optreden – zullen we missen.

Bestuur en fractie PvdA-Emmen