15 december 2023

In memoriam: Ineke Hoogland-Foppen

Op vrijdag 8 december is na een lang ziekbed Ineke Hoogland-Foppen overleden. Zij was al sinds 1978 lid van de PvdA.

In 1982 deed ze een eerste poging naar het raadslidmaatschap. Ze werd meteen verkozen.

Tussen 1996 en 2006 was ze wethouder ruimtelijke ordening in Emmen en in die rol onder meer nauw betrokken bij de bouw van het overdekte winkelcentrum De Weiert. Ineke Hoogland stond aan de basis van de wijkvernieuwingsprojecten waaronder Emmermeer. Zeer betrokken en zeer goed aangeschreven bij de inwoners.

Na haar afscheid als gemeentebestuurder bleef Ineke actief als vrijwilligster. Ze bracht onder meer tijd door bij Museum Collectie Brands in Nieuw-Dordrecht. Maar ook bleef ze actief binnen de PvdA-afdeling Emmen. Voor de gemeenteraadsverkiezingen 2014 was ze lid van de kandidaatstellingscommissie en bracht daar met verve haar ervaring als raadslid en wethouder in.

Bij ledenvergaderingen kon je haar horen en zij was in coronatijd een gewaardeerd positief kritisch lid van de kascontrolecommissie.

Kenmerkend voor Ineke bleef het duidelijk verwoorden van haar visie of standpunt vanuit een sociaaldemocratisch gedachtengoed, maar ook het luisteren naar en meenemen van de mening van anderen.  Kortom, een vrouw, expressief met een intuïtief vermogen, vasthoudend maar ook empathisch, zij stond haar mannetje.

Het bestuur en de gemeenteraadsfractie van de PvdA-afdeling Emmen.