PvdA Emmen houdt themabijeenkomst rond werk en participatie

13 januari 2020

Op dit moment is de Tweede Kamer bezig met een evaluatie van de Participatiewet. De gemeenten voeren deze wet uit. De vraag is nu: hoe functioneert de wet na vier jaar in de praktijk in de regio van Zuidoost-Drenthe? Om die reden organiseert de PvdA Emmen op 20 januari een bijeenkomst bij Pro Emmen (Ullevi 22 Emmen) om 19.30u rond dit thema. Iedereen is welkom, je hoeft geen lid te zijn.

Doelen
Op 1 januari 2015 kregen de gemeenten de belangrijke bevoegdheden op het belangrijke beleidsgebied van Werk en Participatie. We zijn nu vijf jaar verder. De hamvraag die de Tweede Kamer zich nu stelt is: heeft de wet gewerkt? Zijn de doelstellingen gehaald? Tegelijkertijd is met het invoeren van de Participatiewet maar liefst 1,8 miljard € op dit beleidsterrein bezuinigd. Er is daarom gerede twijfel of de gemeenten wel voldoende middelen hebben om de Participatiewet goed uit te voeren.

Tegen deze achtergrond heeft oud wethouder Gezienes Evenhuis samen met Yvonne Boxem en Eric Rougoor het initiatief genomen tot deze themavergadering. “Het kabinet moet zich de problemen aantrekken waarmee de gemeenten te kampen hebben als het om werk en participatie gaat”, aldus Evenhuis. PvdA Tweede Kamerlid William Moorlag is er ook bij op 20 januari. Hij pikt de signalen op en brengt deze naar Den Haag. Vervolgens zal hij ons berichten wat ermee gebeurd is.

Belangrijke positie

“Ook College en Gemeenteraad spelen een belangrijke rol in de uitvoering van het beleid”, stelt oud raadslid Yvonne Boxem. “De PvdA heeft een belangrijke positie in de gemeenteraad en kan het verschil maken op het gebied van werk en participatie.” Wethouder Raymond Wanders en fractievoorzitter Anita Louwes zullen op de bijeenkomst tekst en uitleg geven over het gemeentelijk beleid en de inzet van d  PvdA raadsfractie.

Natuurlijk staan de ervaringen van de cliënten tijdens de bijeenkomst centraal. Zij zijn veelal in dienst van sociale ondernemingen als theehuis Twessers, Brownies and Downies en de BVO Emmen. Zij komen uitgebreid aan het woord, net als de Cliëntenraad en de vakbond FNV. Tenslotte zijn ook de uitvoeringsorganisaties van de Participatiewet van de partij. “Zij zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van de dienstverlening aan de cliënten en moeten garant staan voor maatwerk”, vindt Eric Rougoor. Hij is oudcliënt van Menso (inmiddels weer aan het werk) en zal iets over zijn ervaringen vertellen.

Een samenvatting van de Participatiewet door fractievoorzitter Anita Louwes vindt u hier.