28 oktober 2021

PvdA: helft Ridderveld blijft beschikbaar als speel- en ontmoetingsplek

EMMEN – Tijdens de raadsvergadering van 28 oktober kwam het bewonersinitiatief van het Comite Ridderveld aan de orde. De bewoners zouden het liefst zien dat het huidige veld onbebouwd blijft en de functie krijgt van ontmoetingsplek in de wijk. De gemeenteraad heeft een aantal jaren geleden besloten dat op de plek waar ooit een school stond, opnieuw gebouwd mag worden. Op dit moment bestaan er op die plek plannen voor de komst van een vestiging van Het Gastenhuis, een voorziening voor dementerende ouderen.

De PvdA stemde tegen het voorstel om het gehele veld te bestemmen als speel-, sport- en ontmoetingsplek, maar gaf wel gehoor aan de geluiden uit de wijk om een deel van het terrein hiervoor in te richten. Samen met de fracties van Wakker Emmen en CDA diende de PvdA daartoe een motie in: een oproep aan het college om het bestemmingsplan voor het Ridderveld aan te passen zodat de helft van het terrein, ook in de toekomst, beschikbaar blijft als ontmoetingsplek. Daarnaast roept de motie op om het initiatief voor de inrichting van dit stuk aan de bewoners te laten.

Woordvoerder Jeroen Mulder gaf aan dat het een lastig dossier is en sprak ook waardering uit voor de inhoud van het bewonersvoorstel. ,,Wij begrijpen zeer zeker de gevoelens omtrent deze fraaie plek in de wijk. De gemakkelijkste uitweg zou dan ook zijn om voor het bewonersinitiatief te stemmen, maar gezien de afspraken die er liggen, is dat niet zo eenvoudig.”

Hij gaf aan dat er een dringende behoefte aan woningen is. De druk op de woningmarkt is enorm. Ook de PvdA heeft er bij het college op aangedrongen om serieus werk te maken van het beschikbaar maken van bouwkavels om aan de vraag naar woningen te kunnen voldoen. Dat telde voor de fractie zwaar mee in de besluitvorming.

Het voorstel van het bewonersinitiatief werd door de meerderheid van de raad verworpen, de motie werd wel unaniem aangenomen, waardoor het college nu de opdracht heeft om het bestemmingsplan aan te passen.