PvdA steunt concept Regionale Energie Strategie (RES)

28 mei 2020

De Regionale Energie Strategie (RES) heeft al een paar keer op de agenda gestaan van de gemeenteraad. De PvdA heeft daarbij aangegeven dat het de uitgangspunten voor de RES zal toetsen aan haalbaar-, betaalbaar- en uitvoerbaarheid. De fractie definieert betaalbaarheid naast kostenreductie ook als een lagere energierekening, met name voor huishoudens met lagere inkomens. De RES gaat nu een volgende fase in. Voor een vervolgtraject wil de PvdA twee belangrijke aspecten noemen. Dat zijn draagvlak en draagkracht.

De RES is een optelsom van regionale plannen. De energietransitie is een lange termijnvisie met als doel een breed gedragen plan voor het opwekken van duurzame energie. Dat doel is  door alle lokale overheden in 2019 onderschreven. Als gemeente Emmen vullen we nu dus de ruimte in die wij als gemeente willen stellen met elkaar, inclusief de totale Drentse opgave. De Drentse bijdrage is goed voor 10% procent van de landelijk bijdrage en van deze 10% levert de gemeente Emmen bijna 18%.

De teruglevering is en blijft wel een punt van aandacht. In het concept staat dat De netbeheerders Tennet en Enexis bij de RES-regio-Drenthe zijn betrokken en de ambities van het concept al deels hebben doorgerekend. De afspraak is dat de netbeheerders de benodigde netcapaciteit voor de gemeentelijke ambities voor RES-regio-Drenthe 1.0 tijdig beschikbaar hebben. Regionale initiatieven zoals bijvoorbeeld voetbalclubs die stroom willen leveren aan het net worden niet zelden teleurgesteld door de netbeheerders. Het staat wat de PvdA betreft op gespannen voet met elkaar. Lokale initiatieven die een bijdrage leveren aan de RES zouden ook gebruik moeten kunnen maken van de capaciteit van het net als onderdeel van de RES.

De fractie blijft alert op deze ontwikkelingen, maar schaarde zich tijdens de raadsvergadering wel achter het besluit om de zogeheten startnotitie te steunen. Daarmee stelt de raad het concept voor de RES vast, inclusief:

• Gemeentelijk bod van 0,62 tw/uur
  • Medewerking aan Zonneroute A37