Racen door de Hondsrugtunnel
Deze week heeft het plan van het college van burgemeester en wethouders om Max Verstappen in zijn bolide door de tunnel in Emmen te laten racen de gemoederen danig bezig gehouden. Hoewel het nog niet definitief was, waren de afkeurende reacties niet van de lucht.
Ergens deze week heeft ook bij een aantal mensen het idee post gevat dat de gemeenteraadsfractie van de Partij van de Arbeid voor de komst van Max Verstappen en zijn racewagen waren. Niets is minder waar.
De PvdA Emmen vindt een dergelijk evenement niet bij Emmen passen en we zien ook de meerwaarde niet voor de effecten op langere termijn. Kortom zonde van het geld. Dan zijn er wel andere en betere manieren om te werken aan naamsbekendheid. Neem bijvoorbeeld de ‘eigen’ evenementen die ondersteund kunnen worden.
Waar we wel voorstander van zijn, is regiomarketing. Dat is veel meer dan het aanhaken bij evenementen. Met specifieke regiomarketing probeer je niet alleen toeristen te interesseren voor onze prachtige gemeente. Je richt je ook op andere doelgroepen, zoals bijvoorbeeld ondernemers of mensen die terug willen keren naar Emmen. Het is dus veel breder. En we hebben veel moois te vermarkten. De prachtige natuur, de ongekende mogelijkheden voor het toerisme maar ook de kwalitatief hoogwaardige arbeid van maakindustrie en de biochemie. Regiomarketing levert dus een bijdrage aan werkgelegenheid en het in stand houden van voorzieningen, zoals bijvoorbeeld huisartsenzorg.
Dus nee tegen de komst van Max en ja voor het onder de aandacht willen brengen van de mogelijkheden van onze regio. Dat is duurzaam werken aan naamsbekendheid en zorgen dat het beeld dat mensen krijgen van onze mooie gemeente klopt als mensen op bezoek komen of informeren naar vestigingsmogelijkheden. En bij dat beeld hoort volgens de PvdA Emmen dus niet eenmalig een racewagen door een tunnel.
Raymond Wanders
Fractievoorzitter PvdA Emmen